Krachttraining

Krachttraining kunnen we omschrijven als: ‘via spierarbeid weerstand overwinnen’. Via krachttraining worden spieren opgebouwd.

Krachttraining en afslanken

Spieren zijn de enige vetverbrandende machines in ons lichaam waar we zelf invloed op hebben. Wist je dat krachttraining je stofwisseling tot 30 uur na de training verhoogt? Dit is het hoogste rendement dat je via actie voor afslanken kan bereiken!
Wanneer je spieren in shape zijn, zijn de voordelen voor je gezondheid enorm. Je hebt een betere houding, een slankere uitstraling, minder rugklachten, meer zelfvertrouwen, een maatje minder, … Kortom, bij een degelijk afslankprogramma hoort krachttraining.
Je hebt verschillende vormen van krachttraining. Zo hebben we in de fitnesszaal de milon cirkel, de vaste toestellen en de losse gewichten. Ook bieden we een aantal groepslessen aan die ideaal zijn om je figuur te verbeteren. Heb je weinig tijd om naar de fitness te komen? Dan is een schema voor thuis een oplossing voor jou.

Wist je dat krachttraining je stofwisseling tot 30 uur na de training verhoogt?

Krachttraining en spieropbouw

Algemene krachttraining

Algemeen krachtschema

Wanneer je nog nooit aan krachttraining hebt gedaan of je even inactief geweest bent, is het aan te raden om je basis op te bouwen met een algemeen krachtschema. Dit schema omvat 2 trainingsdagen gedurende 8 weken. Je traint grote spiergroepen met een relatief licht gewicht, maar met een hoog aantal herhalingen (krachtuithouding). Je leert de oefeningen op een correcte manier uitvoeren en je maakt kennis met de basisprincipes van krachttraining.

Doel

Algemene krachttraining heeft als doel je lichaam te verstevigen en gewoon te maken aan krachttraining. Je wordt fitter en verhoogt je metabolisme. Ook kleine kwaaltjes zoals rugklachten kunnen hierdoor opgelost worden.

Vaste toestellen

Het meest aangeraden hiervoor zijn de vaste toestellen. Hierbij is het iets gemakkelijker om op je houding te letten in vergelijk met bijvoorbeeld losse halters.
Vind je het niet prettig om steeds opnieuw jouw toestellen in te stellen en te kijken welk gewicht je moet nemen? Dan is onze milon cirkel een perfect alternatief!

Maak een afspraak

Voor een basisschema kan je best een afspraak maken met één van onze coaches. Samen bepalen we de startbelasting voor elke oefening en zorgen we ervoor dat je elke oefening op een correcte manier gaat uitvoeren. Dit is zeer belangrijk om blessures te voorkomen.

Specifieke krachttraining

Splitschema

Heb je jouw basisschema succesvol afgerond of heb je reeds een goede basis opgebouwd? Dan kan je overschakelen naar een specifiekere vorm van krachttraining.
We werken in deze fase met een splitschema. Met een splitschema worden de spiergroepen 1 keer per week getraind en dit verdeeld over een aantal dagen. Zo kan je de andere spieren ondertussen laten rusten. Onthoud dat rust even belangrijk is als training. Twee dagen na elkaar dezelfde spiergroep trainen is niet aan te raden.

Sportspecifiek

Wanneer je een krachtschema wenst in functie van jouw sport, dan kan dat perfect bij Prisma. In jouw schema zal de nadruk gelegd worden op bepaalde spieren die je tijdens jouw sport nodig hebt.

Maak een afspraak

Afhankelijk van je doelen zal de coach voor jou een schema opstellen. Tijdens de begeleiding wordt het schema voorgedaan en uitgelegd zodat je perfect weet wat er van jou verwacht wordt.